-

bozenan : Dobrym słowem i pistoletem załatwisz dużo więcej niż samym dobrym słowem

W obronie polskiej edukacji

Patetyczny ten tytuł musi tak brzmieć, postaram się w notce wyjaśnić dlaczego. 

Ale zacznę od zupełnie innej strony, na pozór nie związanej z tematem. 

Pacholęciem będąc, przez zupełny przypadek oglądałam kiedyś serial o irlandzkich niewolnikach z XVIII wieku. Serial ckliwy, skupiający się głównie - z tego, co pamiętam - na wątku miłosnym głównych bohaterów. Ze względu na ten wątek zapewne oglądanie tego serialu było dla mnie wielkim przeżyciem, ale niepokoił mnie wątek niewolnictwa Irlandczyków, czy po prostu białego człowieka. Nowożytny niewolnik kojarzył mi się zawsze z czarnoskórym. Przez całe lata swojej edukacji formalnej i nieformalnej, nie natknęłam się na żadne informacje o tym wielkim cierpieniu irlandzkim, ale z niewiadomych powodów temat ten, za pośrednictwem serialu, którego tytułu nie jestem sobie w stanie przypomnieć, wracał do mnie często. Polecam artykuł:

https://wolnemedia.net/niewolnicy-z-irlandii/

Co to ma wspólnego z polską edukacją? Już wyjaśniam. Analizując tę historię z Irlandczykami, widać wyraźnie to, co wielokrotnie Coryllus udowadniał, a co można bardzo skrótowo opisać jednym zdaniem: większość zła na tym świecie, w naszej kulturze, ma źródło na szeroko rozumianych Wyspach Brytyjskich. Ściśle łączy się to zagadnienie z protestantyzmem i przemianami kulturowo cywilizacyjnymi w naszym świecie. Mówią, że w Australii, w Stanach, na Wyspach dobrze się żyje, że nie ma ZUSów i jest większa wolność, przynajmniej ta gospodarcza. Być może. Ale nie mówi się o tym, że istnieje tam, rozwija się i ma się coraz lepiej totalitaryzm mentalny, totalitaryzm o jakim nie śmiał śnić Józef Stalin, ale może śnił trochę Trocki. Ludzi tam się nie wychowuje, a hoduje, nie edukuje, a odlewa do ściśle ustalonych form. Nowoczesne technologie umożliwiają kontrolę na takim poziomie zaawansowania, że trudno w to jeszcze dziś uwierzyć. Ale za to łatwo stosować, bo hodowani ludzie lubią kontrolę, czują się dzięki niej bezpiecznie i komfortowo. Wielki brat patrzy, zawsze i na wszystko, ale w razie czego pomoże.

Mówi się, że po polskiej szkole wychodzą gorsi specjaliści niż po szkołach na tzw zachodzie. Osobiście wątpię, ale nawet jeśli tak jest, to przyczyna tego jest taka, że nasze szkolnictwo, jakkolwiek chore, to jednak w porównaniu z tym zachodnim, jeszcze swobodne. Człowiek jeszcze ma wybór, kim chce zostać, w czym się specjalizować. Jeśli przegrywa w porównaniu ze specjalistą w swojej branży, ale tym z zachodu, to dlatego, że ten "zachodni" został wyhodowany na specjalistę, a nie wyedukowany w klasycznym rozumieniu tego słowa. 

To jest ta różnica pomiędzy edukacją polską a edukacją krajów zachodnich, protestanckich. Ostatnimi laty w Polsce uprawia się kult edukacji fińskiej. Podobno jest to najlepsza forma nauczania dzieci i młodzieży. Podobno bardzo dużo państwo fińskie inwestuje w swoją oświatę i uczy zgodnie ze swoją strategią. Porozmawiajcie z Polakami, którzy bywają w Skandynawii. Co wam powiedzą o potomkach Wikingów dzisiaj? Zaprogramowany, karny, posłuszny naród, inwigilowany w sposób, o jakim nam się jeszcze nie śniło. Ale niedługo nie tylko przyśni, ale i stanie się faktem.

Dlaczego bowiem w Polsce nie stosuje się najprostszych rozwiązań, które natychmiast uzdrowiłyby polską szkołę?, np. uwolnienie podstawy programowej, mityczny już bon edukacyjny etc? Ponieważ takie podejście spowodowałoby utratę kontroli państwa nad edukacją, wolność obywatelską, a przecież właśnie to jest niedopuszczalne. Władza w Polsce, kontrolowana z zewnątrz, nie może wprowadzić reformy, która byłaby wbrew wytycznym ogólnie pojętego zachodu, unii europejskiej. My tu w Polsce jeszcze za bardzo im fikamy, za dużo jeszcze mamy wolności, za mało kontroli, jeszcze jakiś dzieciak, jak się uprze, może zostać tym, kim chce, a nie tym, na kogo go wyhodują, po uprzednim zdiagnozowaniu predyspozycji zawodowych i oszacowaniu jego kapitału ludzkiego. Stąd kolejne reformy, którego niczego nie naprawiają, a jedynie służą uszczelnianiu systemu. 

Dlatego mój postulat jest następujący: zostawcie w spokoju polską edukację, dajcie te podwyżki nauczycielom i pozwólcie im spokojnie pracować, choćby nawet mieli mieć nadal te przywileje karciane, plotkować bezkarnie w pokoju nauczycielkim i upijać się na szkolnych wycieczkach. Polska szkoła to jeden z ostatnich bastionów swobody, ledwie jednak dyszy i być może zdechnie przed upływem roku...a wtedy staniemy się niegdysiejszymi Irlandczykami. 

 



tagi: edukacja  wolność 

bozenan
14 kwietnia 2019 22:56
17     1952    3 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Kuldahrus @bozenan
14 kwietnia 2019 23:21

Gabriel kiedyś napisał w notce, że (parafrazując)przymus szkolny nie jest wprowadzony po to żeby uczynić życie ludzkie lżejszym, tylko  po to żeby umożliwić rozszerzanie propagandy na drukach różnego rodzaju. Ja bym do tego dodał, że moim zdaniem, jeszcze po to aby "wyciągnąć" ze świata taniego robotnika(fizycznego jak i umysłowego). Reszta to didaskalia.

zaloguj się by móc komentować

klon @bozenan
14 kwietnia 2019 23:29

Być może porównanie edukacji w Polsce i na świecie wypada na korzyść Polski.  Nie wiem.

Moim zdaniem, postulat, aby dać nauczycielom podwyżki ze względu na  "kolejne reformy, którego niczego nie naprawiają, a jedynie służą uszczelnianiu systemu" jest spóźniony. Tak, jak sam protest nauczycieli. Rozmowy o podwyżkach i ewentualny strajk powinny odbyć się przy okazji likwidacji gimnazjów - 2016! To był ten czas - a nauczyciele siedzieli cicho! Broniarz też!

Dziś protest nauczycieli jest łączony z walką polityczną o odsunięcie PiS od władzy. Sorki, ale tak to widzę. 
Wszelkie słuszne żądania i postulaty przykrywa ....muuuuu.

Boli to okrutnie. Szczególnie tych nauczycieli, którzy nie strajkują. Znam takich osobiście.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Kuldahrus 14 kwietnia 2019 23:21
14 kwietnia 2019 23:36

Samo istnienie przymusu szkolnego wyjaśnia w zasadzie wszystko. Żadna władza, "nasza", nie nasza, nie zatsosuje najprostszej metody naprawienia wszystkich chorób toczących polską edukację likwidacją przymusu. Bo to oznacza utratę kontroli.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @klon 14 kwietnia 2019 23:29
14 kwietnia 2019 23:37

oczywiście,że protest nauczycieli jest polityczny, ale ta notka nie jest o tym

zaloguj się by móc komentować

klon @bozenan 14 kwietnia 2019 23:37
14 kwietnia 2019 23:51

Dlaczego zatem postulat o "dawaniu podwyżki" ? Nie ważne..... 

Oby etos nauczyciela - jeśli taki zwierz jeszcze istnieje - przetrwał!
Osobiście doświadczyłem na sobie jego emanacji.... za co dziękuję Wam, pedagodzy!

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @bozenan
15 kwietnia 2019 00:13

" Mówi się, że po polskiej szkole wychodzą gorsi specjaliści niż po szkołach na tzw zachodzie "

Tylko się mówi. Zasadniczo w praktyce gdziekolwiek - lokalizacja, stanowisko - w tych samych warunkach Polacy są lepsi, a kiedy dochodzi do sytuacji nietypowych, po prostu sobie radzą, w przeciwieństwie do tubylców. Piszę to na podstawie tego co a Anglii przechodzę, już nie długo, daj Panie Boże.

zaloguj się by móc komentować

Mister @bozenan
15 kwietnia 2019 04:10

Mister - @bozenan

Cytat: Ludzi tam się nie wychowuje, a hoduje, nie edukuje, a odlewa do ściśle ustalonych form.

Troche to wyglada na typowe polskie myslenie. " Wszyscy inni sa winni tylko nie my ".

Na zachodzie mieszkam juz ponat 30-ci lat i musze napisac-powiedziec tak. O ile okresla sie jakas grupe wychodowanych to tylko dlatego ze Rodzice sa zbyt leniwi-wygodni i nie interesuja sie zbytnio przyszloscia swoich dzieci. Oczywiscie ze sa szkoly zroznicowane poziomem nauczania ale jak juz pisalem , dlatego ze rodzice nawet nie chodza na wywiadowki albo jak przyjda to protestuja aby ich dzieci nie mialy prac domowych bo to wymaga pomocy ktora dziecku jest potrzebna. (tak jest w szkolach o niskim poziomie nauczania) Niestety tutaj jest jak w polsce czesc spoleczenstwa ma grila flache i ulubione programy telewizyjne i to im wystarcza do zycia. Dzieci niech chowa szkola . Tutaj sa wielkie mozliwosci uczenia sie i wybierania zawodu , najwiekszy problem to chec do nauki , pieniadze oczywiscie sa problemem ale i te mozna zdobyc.

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @bozenan
15 kwietnia 2019 04:30

Witam. Stan opisany przez Ciebie jest już odległą przeszłością. Obecnie szkoły na ogół pracują już w trybie brytyjskim. Ideologia, tolerancja dla dewiacji, a przede wszystkim konieczność korepetycji, bo szkoła nie uczy, a wychowuje do niewolnictwa przy skutecznie wpajanym przekonaniu, że na tym polega wolność. Do zaorania razem z prawem i procedurami 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bozenan
15 kwietnia 2019 08:00

Zaraz,zaraz. Trzeba sobie zadac zasadnicze pytania.. Po co uczą, niby w tym duchu klasycznym i czy sa tego efekty ? Jakie sukcesy odnoszą i gdzie? Czy w zwiazku z tym mamy progres w Polsce?  Mamy np.wiecej patentów , przedsiebiorcow,ciekawych pisarzy, artystów, autorytetów  w panstwie liczacym 38 mil ludzi ? Gzie sa efekty tego nauczania?

Niestety my wypieramy mysl o tym ,ze jeszcze nie jestesmy niewolnikami , my juz nimi jestesmy. A caly interes pt. edukacja juz sie dawno zwija. Zeby mówić o sukcesach naszy nieszczęsny nauczycieli , ktorzy aktualnie wszystko robia ,zeby ich nie nazywac nauczycielami, muszą być efekty, a gdzie one są?.Czy sukcesem mozna nazwac  wtórny analfabetyzm, ktory jest powszechny ? 

Generalnie  o jakich tu my mowimy sukcesach w nauczaniu i czym jest w ogóle sukces w nauczaniu, jak go we wspolczesnej Polsce mierzyć?

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bozenan
15 kwietnia 2019 08:22

A co do tzw. kontroli, ktora idzie opornie w Polsce.. To nie wynika z nauczanIa w szkołach.  To jest wynik tego ,ze większość Polaków jest Katolikami. Autoryte nauczycieli juz dawno przestał istnieć, jezeli sa tego przejawy to tylko dlatego ,aby przypodobac się ,aby otrzymać promocje do nastepnej klasy.. 

zaloguj się by móc komentować

rk3745 @bozenan
15 kwietnia 2019 08:49

Strajk nauczycieli był jedną z form 16 punktowego obalenia rządu zaprezentowaną w 2017 roku przez Kramka z "Fundacji Otwarty Dialog". Brzmiał on tak:
"Strajk generalny nauczycieli, czy też - w przypadku formalnie nie mogących strajkować sędziów sądów powszechnych i administracyjnych - szeroko zakrojony protest w formie przerw w pracy i powstrzymania się od wykonywania czynności służbowych. Powinno to wywołać poważne i szerokie zaniepokojenie społeczne, którego władze nie będą mogły ignorować; to już nie będzie walka o sądy, to będzie walka o Polskę"

zaloguj się by móc komentować

Draniu @rk3745 15 kwietnia 2019 08:49
15 kwietnia 2019 09:15

Otóż to.. Dodam jeszcze, te srodowiska tzw.nauczycieli ,ktorzy strajkuja sa za wprowadzeniem do szkół tzw seksedukacji w myśl srodowisk lgbt , ktora ma stanowić konkurencje i wyprzeć religię ze szkół.. 

Wszystkie te działania, ktorych jestesmy swiadkami ,a w ktorych uczestnicza durni nauczyciele ,sa zaplanowane i maja charakter polityczny, a wlasciwie służą globalnej oligarchii kapitalu finasowego . Podwyżka jest tylko pretekstem. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @rk3745 15 kwietnia 2019 08:49
15 kwietnia 2019 17:46

Ciekawe kto Kramkowi to zredagował i przekazał do nagłośnienia.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @rk3745 15 kwietnia 2019 08:49
15 kwietnia 2019 18:05

oczywiście, że tak, że to polityka, ale jest okazja żeby porozmawiać o edukacji tak ogólnie. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Draniu 15 kwietnia 2019 09:15
15 kwietnia 2019 18:06

"nauczycieli ,ktorzy strajkuja sa za wprowadzeniem do szkół tzw seksedukacji w myśl srodowisk lgbt , ktora ma stanowić konkurencje i wyprzeć religię ze szkół.. "

bez przesady

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Draniu 15 kwietnia 2019 08:22
15 kwietnia 2019 18:06

cała ta notka jest własnie o tym

zaloguj się by móc komentować

bozenan @SilentiumUniversi 15 kwietnia 2019 04:30
15 kwietnia 2019 18:08

bronią się jeszcze ostatnie bastiony, choć jest ich corazm mniej, o czym zresztą napisałam. Nic się nie da zaorać, bo nie jest to w interesie żadnej władzy, "naszej" czy nie naszej

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować