-

bozenan : Dobrym słowem i pistoletem załatwisz dużo więcej niż samym dobrym słowem

Marta Lempart z Matką Boską w klapie

Już parę ładnych lat temu opowiedziano mi historię o tym, jak jakiś niemiecki student oglądając ikony przedstawiające Matkę Bożą z Dzieciątkiem, zapytał, dlaczego to Dzieciątko to zawsze chłopczyk, nigdy dziewczynka. A ukraińska opiekunka naszej nieżyjącej już  babci, mieszkanka Terespolu, opowiadała, jak musiała tłumaczyć swoim znajomym ze wchodniego krańca Ukrainy, kim jest ta obca pani na obrazie wiszącym na ścianie, taka niewspółczesna w ubiorze i czym sobie załużyła na tak zacne miejsce w mieszkaniu....

Prawda jest taka, że żyjemy w kokonie, czytając i słuchając tylko tego, co lubimy i co nam odpowiada, a dodatkowo jeszcze podwyższa nam samoocenę. A świat wokół nas jest ...no właśnie. Zadziwiający. Trudno mi czasem uwierzyć, że są na przykład ludzie słuchający tylko disco polo, że są ludzie, którzy w życiu swoim nie przeczytali żadnej książki, że są ludzie, którzy nie wiedzą, czym jest klasztor na Jasnej Górze i kim jest Matka Boska. Napradę, są tacy, znam nawet kilku osobiście, ale dzięki pomysłowej pani Elżbiecie Podleśnej, która wydrukowała wizerunek Czarnej Madonny, a aureolę wokół Jej głowy pomalowała w kolorze tęczy, po czym powieliła to przerobione zdjęcie i porozklejała tu i ówdzie, liczba ignorantów znacznie spadła. Larum, jakie wybuchło po tym wydarzeniu, było tak przewidywalne, jak dzisiejszy zachód słońca.Rozległy się okrzyki o profanacji, sataniźmie i Bóg jeden wie, czym jeszcze. Temat tłuczony jest od wczoraj czy przedwczoraj, a ja patrzę na to i mam wrażenie, że oglądam jakąś bitwę na sztachety podczas wiejskiego wesela w latach 60-tych. Wzmożenie wioskowych głupków po obu stronach wywołuje jedynie ból zębów, a żenadę można kroić nożem. 

Pani Ela, dziś już - dzięki aktywistom kościelno prawicowym -  męczęnnica państwa kościelno - policyjnego, jakim się stała Polska za rządów PiS, niechcący przyczyniła się do upowszechnienia wizerunku Madonny z Jasnej Góry i dzięki jej akcji nawet Marta Lempart, aktywistka lewicowa z Wrocławia, inicjatorka tzw. strajku kobiet i kandydatka na prezydenta miasta w ostatnich wyborach fotografuje się ze zdjęciem Matki Bożej. Czyż to nie rozczulające? 

Ja nie widzę nic strasznego w tej tęczy na aureoli, nie czuję, że obrażono moje uczucia religijne (czy uczucia w ogóle można obrazić?). Nie uważam, że sprofanowano cudowny obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, bo o ile mi wiadomo, obraz jest bezpieczny na Jasnej Górze, a ja wybieram się w najbliższym sierpniu - jak Bóg pozwoli - na pielgrzymkę, by ten cudowny obraz znów móc zobaczyć.

Antyklerykalna lewica krzyczy, że to tylko artystyczna interpretacja, performens, jakich całe mnóstwo. I oczywiście znowu dyskusja toczy się wokół wolności słowa i estetyki. 

W związku z zaistniałą sytuacją mam taką refleksję, że przez ostatnie lata nie stworzyliśmy żadnej istotnej propozycji w sferze artystycznej,  powiązanej z naszymi wartościami, symbolami, wyborami. Oburzanie się wychodzi nam najlepiej. Ale ile można wozić się na gotyckich katedrach? Jak się okazuje, również nietrwałych i przemijających. Ile można się wozić na freskach z Kaplicy Sykstyńskiej. Ostatni film o tematyce religijnej, który mnie nie żenował swoją jakością, a stał się arcydziełem, to "Pasja" Gibsona, ale na litość, kiedy to było?? 

Wiele osób pyta, czy można być obojętnym wobec takich agresywnych podjazdów. oczywiście, że nie, ale rozdzieranie szat i dyskusje internetowe to niestety poziom tej słynnej świni taplającej się w błocie, że zacytuję ostatnio popularne frazesy, z tym, że rolę świni i błota odgrywają obie strony. (tak na wielkim marginesie, mało pamiętam z wczesnego dzieciństwa, ale pamiętam akurat to, że gdy chciałam być bardzo niegrzeczna i kogoś sprowokować, nazywałam go "świnia i błoto" - była to w moim mniemaniu największa obelga świata i przekleństwo)

Tak mi przyszło do głowy - po raz kolejny - że dzieło Coryllusa to jest ten kierunek, jedyny dobry. Jakość, głupcze. Tylko ciągle tego mało, za mało, żeby się przebić przez to błoto. 

 

Obraz może zawierać: 3 osoby



tagi: sztuka  praca  jakość 

bozenan
7 maja 2019 22:56
62     2789    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


Szczodrocha33 @bozenan
8 maja 2019 00:15

" Ostatni film o tematyce religijnej, który mnie nie żenował swoją jakością, a stał się arcydziełem, to "Pasja" Gibsona, ale na litość, kiedy to było??"

Rzecz dyskusyjna. Ja na przyklad uwazam, ze ostatni film o tematyce religijnej ktory stal sie arcydzielem to "Jezus z Nazaretu" (1977).

zaloguj się by móc komentować

gorylisko @Szczodrocha33 8 maja 2019 00:15
8 maja 2019 07:26

Jezus z Nazaretu... epizod z setnikiem zagrany znakomicie zresztą przez Ernesta Borgnine... scena która mnie bardzo urzekła...ząs Pasja to już inny poziom... to nie film to epos...

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @bozenan
8 maja 2019 07:36

Cytat: Ja nie widzę nic strasznego w tej tęczy na aureoli, nie czuję, że obrażono moje uczucia religijne (czy uczucia w ogóle można obrazić?).

Moja odpowiedz bedzie taka. Pani poprostu wierzy inaczej mozna powiedziec bezuczuciowo. Zaluzmy tak , skrzywdzono czyjes dziecko , rodzice tego dziecka odczuwaja (uczucie ) pewien bol  z tego powodu. Przykladow o uczuciach moznaby wymieniac wiele. Moze opisze sytuacje jaka ja osobiscie doswiadczylem.

W jednym z Obozow Internowania ( wiezienie Jastrzebie Szeroka ) pewnego wieczoru przyszedl /li do mnie do celi tez internowani i poprosili o pomoc. Chcieli z jednej celi pustej zrobic kaplice gdzie mogli by sie modlic. Niestety znalazlo sie kilku takich co byli temu przeciwni i niepozwalali na to. Osobiscie powiem szczerze ze nie bylem tym ktory uczeszczal co niedziele do kosciola . Zdajac sobie sprawe z tego ze sa ludzie ktorzy potrzebuja cos takiego do przetrwania wyszedlem na korytarz aby zaczac bojke z przeciwnikami. Po moim agresywnym wystapieniu przeciwnicy zrezygnowani poszli do cel , tak powstala kaplica gdzie ktos mial potrzebe to sie modlil.

Sa ludzie ktorzy wierza tak bardzo-mocno ( nie szkodzac drugiemu ) w momencie kiedy ktos obraza ich wiare-swietosc odczowaja pewien bol.

Cytat:  Pani Ela, dziś już - dzięki aktywistom kościelno prawicowym -  męczęnnica państwa kościelno - policyjnego, jakim się stała Polska za rządów PiS, niechcący przyczyniła się do upowszechnienia wizerunku Madonny z Jasnej Góry i dzięki jej akcji nawet Marta Lempart, aktywistka lewicowa z Wrocławia, inicjatorka tzw. strajku kobiet i kandydatka na prezydenta miasta w ostatnich wyborach fotografuje się ze zdjęciem Matki Bożej. Czyż to nie rozczulające? 

Tak poprostu zapytam . Czy jest granica tego rozpowszechniania i co jeszcze inne mozna domalowac co sie tylko komus podoba ?

 

zaloguj się by móc komentować

syringa @bozenan
8 maja 2019 08:40

Też tak myślę.

Bo co komu przeszkadzala tamta kaplica z Pańskiego wpisu? Czy zmuszano wszystkich do chodzenia parami na modły?

To jest właśnie właściwa tolerancja: Twoja wolnosc jest do tego punktu, do ktorego nie zagraża mojej wolnosci.

Uczucia , umiejętność odczuwania sacrum są bardzo wazne. To dzieki temu ludzie mogli przetrwac Auschwitz, i np. zakonnice moga opiekować się najcięższymi przypadkami dzieci-potworków, ktorymi nawet wlasni rodzice nie dają rady.

I dlatego nie zgadzam sie z Panią -to jest sprawdzanie naszej biernosci,  do jakiego bezeceństwa mogą sie posunąć. I desakralizacja.

...a czytajac tego typu wpisy (jest ich dużo w sieci) zastanawiam się, czy to naiwność, czy tez tresura- "odwrazliwianie", świadome  uczenie nas biernego znoszenia narzucanego jarzma -coraz cięższego i cięższego. A w przypadku młodzieży -zwłaszcza tej z zapuszczonych miasteczek wmawianie, ze "prawdziwy europejczyk" (a raczej -jewrapiejczyk) wyśmiewa takie bajania rodziców i starszych, i jest "wyższy ponad to"

I last but not least -inne wyznania : muzułmanie , żydzi, za bluznierstwo karają śmiercią.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @bozenan
8 maja 2019 08:45

Mam pytanie.

Czemu nie produkuje się i nie rozkleja wizerunków (symbolicznych)  Mojzesza w tęczowych szatkach na ścianie synagogi albo prorpoka Mahometa (on zdaje sie był homo) na scianaie meczetu?

No, czemu?

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @stanislaw-orda 8 maja 2019 08:45
8 maja 2019 09:13

Ja bym tego nie bagatelizował. Oni robią to z tą swoją głupkowatą cwaniakwatością. Kopniemy tam gdzie zaboli i nikt nie odda, to oni wtedy się zdenerwują i naślą na nas Policję. No i wtedy my zdobywamy punkty, za które można potem kupować granty, stypendia i inne europejskie smakołyki. Ci wszyscy aktywiści to ludzie, którzy z tego żyją a na dodatek sprawia im to "duchową" przyjemność.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Marcin-K 8 maja 2019 09:13
8 maja 2019 09:13

Sorry, mój komentarz był oczywiście Bożeny

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bozenan
8 maja 2019 09:20

Między tzw nurtem w  sztuce,ktora nazywa sie prymitywizmem,  ktora wystepuje głównie w srodowiskach wiejskich ,a swiadomym manipulowaniem w celu prowokacji i zatarciu granicy przyzwoitosci, jest olbrzymia różnica.. Szkoda ,ze Pani tego nie dostrzega, tej tak widocznej olbrzymiej różnicy.. Również licza sie w tym wypadku intecje tzw twórców i zasadnicze pytanie, po co to robią ? Jeden tworzy z miłości i podziwu ,a drugi z wyrafinowanej swiadomej prowokacji.. Tecza kojarzy sie i jest symbolem tzw marszów równości,ktore charakteryzują się wyuzdaniem,wulgaryzmem, brakiem poczucia przyzwoitości i szacunkudo do wlasnego ciala oraz promuje homoseksualizm, to sa czciciele hedenonizmu w czystej postaci.. 

Argument, typu ze w Polsce jest jakas niekoreslona spora liczba osob ,ktora nie wie kim jest Matka Boska i dlaczego trzyma w rekach chlopczyka ,a nie dziewczynkę, wydaje mi się ,ze jest mocno naciagany..

Wszystko jest względne, a ja jednak Coryllusa calkiem inaczej odbieram,sądzę ,ze Pani jest jednak zbyt powieszchowna i w odbiorze pewnych zjawisk.

Palenie świątyń i swiadome wyburzanie nie jest zjawiskiem pojedynczym,  rowniez mordownanie Katolików.. Ta profanacja Matki Boskie wpisuje się w ten zmasowany atak na KK, szkoda ze Pani tego nie zauważa w szerszym kontekscie..

zaloguj się by móc komentować

emi @bozenan
8 maja 2019 09:21

Pani Ela, dziś już - dzięki aktywistom kościelno prawicowym -  męczęnnica państwa kościelno - policyjnego, jakim się stała Polska za rządów PiS, niechcący przyczyniła się do upowszechnienia wizerunku Madonny z Jasnej Góry i dzięki jej akcji nawet Marta Lempart, aktywistka lewicowa z Wrocławia, inicjatorka tzw. strajku kobiet i kandydatka na prezydenta miasta w ostatnich wyborach fotografuje się ze zdjęciem Matki Bożej. Czyż to nie rozczulające? 

Nie.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Marcin-K 8 maja 2019 09:13
8 maja 2019 09:35

Oczywiście.

Trochę to jednak irytuje, że co i rusz musimy tu deliberować o tzw. imponderabiliach.

Zawsze ktoś, niczym g. Jasio, zaczyna zadawać pytania  w rodzaju "a czemu to  trawa jest zielona?".

No i weź człowieku i wytłumacz się.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @Marcin-K 8 maja 2019 09:13
8 maja 2019 10:05

Jażdżewski, profanacja Matki Boskiej przeciez to sa swiadome rownolegle dzialania.. Ciezko tego nie zauważyć, ze to nie sa pojedyncze działania, ktore nie maja ze sobą zwiazku..  Zgadza sie ,nie mozna tego bagatelizować ,a Katolicy powinni bronic swoich wartości, wszelkimi dostępnymi środkami..Nie mozemy udawac,ze jak ktos na nas pluje to ,ze deszcz pada.

 

zaloguj się by móc komentować

lchlip @bozenan
8 maja 2019 10:34

Problemem nie jest, moim zdaniem, przedstawienie wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej z tęczą zamiast aueroli. Problemem jest, że zostało to zrobione i upowszechnione przez środowiska związane z tzw. ruchem LGBT.

Gdyby podobne działania zostały wykonane np. przez katolickie środowiska związane z intronizacją Chrystusa na króla Polski, to podobna akcja przeszłaby bez większego echa. 

Czyli oddzwięk artystycznej interpretacji zależny jest, w dużej mierze, od środowisk je inicjujących.

 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @lchlip 8 maja 2019 10:34
8 maja 2019 10:53

Chłopie, co Ty bierzesz? Domalowana tęcza przez środowiska związane z intronizacją Chrystusa? Ty powinienieś pisać si-fi. A może jeszcze Michnik krytykujący Okrągły Stół? Może Tusk chwalący Macierewicza? Aż by się chciało dłużej tworzyć podobne oksymorony, bo to fajna zabawa. Ty naprawdę jesteś albo troll albo stuknięty...

zaloguj się by móc komentować

Draniu @lchlip 8 maja 2019 10:34
8 maja 2019 11:06

Nie wysilaj się..Bo ci zylka pierdzaca pęknie.. Proponuje zebys zapoznal sie z kodeksem wykroczen oraz kodeksem karnym..

Sankcje za umieszczanie plakatów w niedozwolonych miejscach Zgodnie z art. 63a kodeksu wykroczeń, każdy kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nie przeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez wymaganej zgody właściciela lub zarządcy budynku, ogrodzenia, latarni itp., podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. Wobec takiej osoby można również orzec przepadek przedmiotów stanowiących przedmiot wykroczenia oraz nawiązkę w wysokości do 1.500 złotych lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.

Art. 196 Kodeksu Karnego mówi o tym, że "kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".

 

 

zaloguj się by móc komentować

beczka @Marcin-K 8 maja 2019 10:53
8 maja 2019 11:07

To co piszesz to jest tak na prawdę problem głębszy. Wobec jawnego ataku na naszą wiarę część z nas, przedmiotów tego ataku, zamiast mówic to samo, po prostu stwierdza, że w sumie to się nic nie stało, a nawet całkiem ładnie wyszło.

Są dwa jawne aspekty tego ataku.

1. Ten wizerunek był naklejany na śmietnikach i sławojkach-toi toi

2. Ścierają się dwie kultury - kultura popularna i kultura chrześcijańska-nie można   ich mieszać, tak jak nie można mieszać wody i oleju. A skoro sie je miesza to chodzi o to by jedną kulturę zanegować poprzez drugą kulturę.

No i jak możesz twierdzić " ile można wozić się na gotyckich katedrach? ".

Drugie tyle i jeszcze więcej. Gotyk jest ponad czasowy, piękny. W przeciwieństwie do kultury POP która jest zmienna i chaotyczna.

Co do jakości, to można by było o niej mówić, gdyby ta pani namalowała swój obraz, a nie wzieła arcydzieło i domalowała wąsy i brodę.

zaloguj się by móc komentować

syringa @lchlip 8 maja 2019 10:34
8 maja 2019 11:09

SOrry -ale to bzdura kompletna (lub swiadome myslenie oczu)

NIKT z "katolickich srodowisk "nie pozwolilbyb sobie na to .

DLaczego np. Pan -w moim odbiorze miłośnik peło i Tuska -nie  popluje na niego i nie domalowuje wąsów Leninowi? Smialo! NIe bać się ! Ciekawe jaki bedzie "oddzwięk artystycznej interpretacji"?*)

A poza tym -w Polsce jest zadeklarowanych 94%katolikow (wg ostatniego spisu powszechnego)

I demokracja to sa RZADY WIEKSZOSCI ! Tak wiekszosc narzuca  I MA PRAWO NARZUCAC mniejszosciom swoja wole a jak sie komus nie podoba -granice sa otwarte

Tymczasem mamy jawny faszyzm ktory -skrotowo -jest narzucaniem sila swej woli przez mniejszosc -wiekszosci

Faszysci WON!

*)mielismy juz probe gdy brutalnie potraktowano tworce portalu antykomor

Bronil Pan wtedy oddzwieku artystycznej interpretacji?

zaloguj się by móc komentować

beczka @beczka 8 maja 2019 11:07
8 maja 2019 11:10

To jest do bozenan, a nie do Marcina-K

zaloguj się by móc komentować

bozenan @bozenan
8 maja 2019 11:13

Do wszystkich komentujących.

Pisząc ten tekst wiedziałam, że się narażę. Więć wyjaśniam: nie popieram takich akcji, ale nie popieram również sposobu w jaki są tego typu prowokacje oprotestowywane. Czyli w sposób przewidywalny do znudzenia. Prowokatorzy przygotowując swoją akcję, już doskonale wiedzą, co powiecie, co będzi robić i myślę, że mają z tego niezłą bekę.

To jedno. Drugie, to podstawianie się i proszenie się wręcz o prowokację właśnie tą przaśną estetyką religiją - we współczesnej sztuce sakralnej, filmie, muzyce itp. Dyskusja po namalowaniu tej tęczy poszła właśnie w tę stronę - w stronę estetyki. 

Ja chciałam tylko zwrocić uwagę, że reakcje typu rozdzieranie szat i krzyczenie "bluźniercy" tylko wzmagają i dodają paliwa kolejnym takim akcjom. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @beczka 8 maja 2019 11:07
8 maja 2019 11:15

Z tymi katedrami i wożeniem się na nich chodziło mi o to, że mam wrażenia, że mając te budowle osiedliśmy na laurach, co powoduje, że potem powstają strony internetowe z galeriami zdjęć pt. "koscioły jak kury".

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Draniu 8 maja 2019 10:05
8 maja 2019 11:16

ja nie sueruję, że nie należy reagować. W moim odczuciu rekacje, któe następują po takich akcjach są niewłaściwe i powodują więcej złego niż dobrego

zaloguj się by móc komentować

beczka @bozenan 8 maja 2019 11:13
8 maja 2019 11:24

Obstawieni jesteśmy z dwóch stron.

Zarówno krzykacze jak i dyskutujący o estetyce to jedna banda.

Tak więc pochwalając jak i obrażając i rzucając wyzwiskami robimy źle, bo na prowokacje najlepiej reagować jak na trola, czyli zostawić wszystko służbom.

Paliwa tego typu akcjom dodaje bezkarność i o to chodziło, to był test jak służby zareagują.

zaloguj się by móc komentować

beczka @bozenan 8 maja 2019 11:15
8 maja 2019 11:27

Problemem jest w tym wypadku mafia zabytków. Zabytki są zazwyczaj nie odrestaurowane bo mafia, która nimi zarządza nie chce ich odnawiać, jednocześnie blokując prywatnym przedsiębiorcom możliwość ich odnowienia.

zaloguj się by móc komentować

syringa @bozenan 8 maja 2019 11:13
8 maja 2019 11:31

TO zamiast karcenia nas

prosze o podanie "kulturalnego" sposobu na oprotestowywanie tego typu akcji. "

I zeby nie bylo  "w sposób przewidywalny do znudzenia. "

I nie zgadzam sie ze to daje im paliwa.

Jakos nie ma bluznierstw w stosunku so Islamu ani do judaizmu

Oduczyli ich

zaloguj się by móc komentować

bozenan @syringa 8 maja 2019 11:31
8 maja 2019 11:52

nie, oczywiście, nie dodaje im paliwa....tylko nie wiedziec czemu, coraz więcej takich akcji i prowokacji. 

A co do porad. Właściciel tej platformy, Coryllus, napisał już o tym niejedną notkę i podał mnóstwo wskazówek. Ja nie będę po nim powtarzać, napisałam tę notkę, bo z każdym dniem widzę, jaką ma rację i jak trzeba się trzymac tego kierunku. 

A przed podawaniem rad wstrzymuje mnie m.in taka anegdotka: jeszcze w Salonie 24 coryllus pisał, jak powinnismy sobie radzić z takimi sytuacjami, w skrócie: cięzko pracować i wytwarzać jakosć, a nie substytuty i odpustowe świecidełka. Na co spora część komentatorów oburzyła się święcie, pisząc do autora: "pan tylko o tej pracy i pracy, a gdzie Bóg, honor ojczyzna?"(cytat dosłowny)

To mnie tak zniechęciło to wszelkich polemik, że do dziś się nie otrząsnęłam z tego. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

JK @bozenan
8 maja 2019 12:04

A może tak by się ktoś kopnął do lektury dokumentów Kościoła o wizerunkach świętych a nie galopował sobie po swoich i cudzych uczuciach, odczuciach i czym tam jeszcze.

Ja niestety nie mam czasu streszczać tutaj tych dokumentów, bo mam masę zamówień na deski do malowania ikon i muszę je zrealizować.

Trochę znam środowisko ikonopisów w Polsce i oraz zagadnienia związane z kultem, rozumieniem, znaczeniem liturgicznym i duchowym ikon. Wierzcie mi, to co jest robione z wizerunkiem MBC jest świadectwem prostactwa, nieuctwa, braku wrażliwości już nie tylko na sacrum ale po prostu na drugiego człowieka.

Inna sprawa, że samozwańczy "obrońcy" Kościoła i ikon są tacy sami jak atakujący. Chodzi im o to samo - wylansować się na Kościele, a prostactwa i niedouctwa jest w nich tyle samo.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bozenan 8 maja 2019 11:16
8 maja 2019 12:05

Nie rozumiem tego myslenia.. Przestepstwo jest przestepstwem.. Ta osoba wedlug mnie i wszystko na to wskazuje,ze  dopusicila sie przestepstwa i wykroczenia . Sąd to rozstrzygnie.. Zacznijmy rozmowe od respektowania prawa. A pozniej ewentualnie ,mozemy sobie polemizować.. Prosze dokladnie sie przyjrzec sprawie.. Obklejenie swiatyni, nie jednym ale kilkoma plakatami .uwaza Pani za cos na co my Katolicy nie powinnismy zwracac uwagi, kiedy notorycznie dochodzi donprofanacji oraz obrazania naszy uczuc religijnych, mamy sie dystansowac..

Przykro mi bardzo.ale z Pani teorią calkowicie sie nie zgadzam..  

Co do promowania w Polsce wartości katolickich w sztuce , rowniez nie zauwaza Pani, ze sa notorycznie blokowane od dekad i w tzw. III RP również.. Zeby tworzyc dziela rowniez potrzebny jest komfort i przestrzeń ,ktora umozliwia prace twórczą..  A  Katolicy ciagle musza sie bronić przed atakami.. Tworzeni sztuki nie odbywa sie za opstryknieciem palca.. 

 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @bozenan 8 maja 2019 11:52
8 maja 2019 12:11

Mnie chodziło bardziej o to, że groźne jest (nie kieruję tego do Ciebie) wewnętrzne pogodzenie się zaakceptowanie pewnych zjawisk. Co oczywiście nie oznacza, że warto brać jakiegoś kija i chodzić po mieście za tęczowymi. Oraz nie warto podejmować działań nieprzemyślanych lub karykaturalnych, które oczywiście sie zdarzają. Im oczywiście głównie na takich reakcjach zależy. Być może rzeczywiście dobrze byłoby, żeby kiedyś reakcją było lodowate milczenie i obojętność. Ale z drugiej strony to jakoś nie umiem się obrazić na tych, co się wkurzają i z emocji piszą często rzeczy dziwne. W pewnym sensie ich rozumiem, bo sam bywam szybko-prądowy.

zaloguj się by móc komentować

Mister @bozenan 8 maja 2019 11:13
8 maja 2019 12:38

Cytat: Pisząc ten tekst wiedziałam, że się narażę. Więć wyjaśniam: nie popieram takich akcji, ale nie popieram również sposobu w jaki są tego typu prowokacje oprotestowywane. Czyli w sposób przewidywalny do znudzenia. Prowokatorzy przygotowując swoją akcję, już doskonale wiedzą, co powiecie, co będzi robić i myślę, że mają z tego niezłą bekę.

Wychodzi na to ze jest Pani swiadoma tego ze sie naraza, jak i to ze bedzie reakcja przewidywalna do znudzenia. W pierwszym wpisie nazywa Pani ta osobe cytat: pomysłowej pani Elżbiecie Podleśnej , natomiast w tym wpisie wymienia Pani ja/ich jako Prowokatorzy. 

Skoro jest Pani swiadoma jak ci prowakatorzy jakie beda zachowania przewidywalne do znudzenia to zapewne wie Pani jak postapic nieprzewidywalnie . Osobiscie bardzo chetnie widzilbym cos takiego bo moglbym sie czegos nauczyc. Prosze sie ze mna/ nami podzielic taka wiedza. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @bozenan 8 maja 2019 11:13
8 maja 2019 12:50

A ja dziękuję Pani za ten wpis... Dobrze zrozumiałem o co Pani chodzi, i wiedziałem że część kompletnie tego nie zrozumie a mało tego zaczną się niewybredne i fałszywe sugestie pod Pani adresem. "Bo jak nie jest się za PiS to jest się za PO".

Nikt albo mało kto zauważa ten biznes, jaki uprawiają kosztem św wiary tak profani, którzy szkodzą sobie co najwyżej (bo przecież nie Bogu ani Matce Świętej), jak i ci, których  publiczna mobilizacja i wyznanie wiary zamyka się w przedziale biernego oburzenia. "Skandalem", który z racji tego w jaki sposób (i komu tak naprawdę) "szkodzi", jest ustawką obliczoną ewidentnie na wyprowadzenie wierzących z równowagi, jałowe pomstowanie, szerzenie nienawiści i chęć zemsty, choćby w ten sposób że jak zawsze w takich przypadkach najczęściej padają "pytania/sugestie" czemu profani nie pójdą gdzie indziej i nie zrobią przykrości komuś innemu. Pomijam tu oczywistą oczywistość dlaczego obrywa się właśnie naszemu Kościołowi, chodzi o to że ludzie wierzący w Jezusa Chrystusa, który cierpiał zniewagi i umarł straszną śmiercią za każdego grzesznika, domagają się żeby tego rodzaju prześladowania spotkały innych ludzi. 

Nie wiem czy to przypadek, ale dzisiejsze czytania dobrze współgrają z myślą którą zechciała się Pani podzielić... Więcej cierpliwości i wytrwałości życzę tym którzy dają się wciągać w tego rodzaju, fakt że przykre, ale jednak tylko pierdnięcia rozpaczy ludzi biednych i nieszczęśliwych, bo idących prostą drogą na zatracenie.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @JK 8 maja 2019 12:04
8 maja 2019 12:53

Wierzcie mi, to co jest robione z wizerunkiem MBC jest świadectwem prostactwa, nieuctwa, braku wrażliwości już nie tylko na sacrum ale po prostu na drugiego człowieka.

Zgadzam się z tym, mam nadzieję, że to jasne

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Draniu 8 maja 2019 12:05
8 maja 2019 12:55

Obklejenie swiatyni, nie jednym ale kilkoma plakatami .uwaza Pani za cos na co my Katolicy nie powinnismy zwracac uwagi, kiedy notorycznie dochodzi donprofanacji oraz obrazania naszy uczuc religijnych, mamy sie dystansowac..

 

gdzie ja coś takiego napisałam, albo sugerowałam chociażby? 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Mister 8 maja 2019 12:38
8 maja 2019 13:01

proszę pana, proponuję jedno: czytac jak najwięcej Ewangelii. Tam jest mnóstwo tzw case study, wręcz gotowce do wykorzystania, niemal w każdym rozdziale. Za Jezusem bezustannie chodzili prowokatorzy, których doskonale rozpracowywał jednym zdaniem. Proszę stamtąd czerpać natchnienie, nie z moich nędznych porad. 

zaloguj się by móc komentować


Draniu @bozenan 8 maja 2019 12:55
8 maja 2019 16:04

Zbyt latwo sie Pani wykręca.. Dla Pani jest to tylko pretekst do dyskusji na temat sztuki ,estytki itp.  i nie tylko..Powtorze,ze to  przstepstwo wpisuje się w szereg dzialan antykoscielnych,antyrligijnych,ktore nasilily sie w ostatnich latach. I o tym trzeba mowic..

Jezeli powoluje sie Pani na Jezusa, a Pani wypowiedz ma charakter misyjny.. To proszę iść z ta wiedza do tych srodowisk,ktore  dopuszczaja sie profanacji..  Dla mnie sprawa jest jasna, proboszcz zadzwonił na policje zglosil przestepstwo i ta nieszczesna kobieta zostanie w tej sprawie przesluchana i osadzona..Reszta mnie nie interesuje.. 

To nie jest tak ,ze Katolicy robia z igly widły. Bardzo dobrze  ze sprawa jest naglasniana, bez wzgledu na to ,kto na tym zbija kapital polityczny.  

Cala zajscie powinno byc napietnowane publicznie.. A to co Pani pisze to sa dla mnie didaskalia ,ktore nie maja i nie beda mialy zadnego wplywu na rzeczywstosc ,kolejna utopia..

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @bozenan
8 maja 2019 16:13

Ciężko mi oceniać to co robią obecnie ci którzy próbują przeciwdziałać tej profanacji, bo nie wiele wiem o tej sprawie, ale jest jeden podstawowy fundament, szczególnie przy tak poważnych rzeczach - skuteczność.

Dziękuję, że Pani przypomniała to co Gabriel zawsze powtarza, że przedewszystkim musimy tworzyć silną wspólnotę i dbać o jakość wewnątrz Kościoła od najprostszych i najmniejszych rzeczy zaczynając.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @OdysSynLaertesa 8 maja 2019 12:50
8 maja 2019 16:17

"chodzi o to że ludzie wierzący w Jezusa Chrystusa, który cierpiał zniewagi i umarł straszną śmiercią za każdego grzesznika, domagają się żeby tego rodzaju prześladowania spotkały innych ludzi. "

Proszę mówić za siebie.

Jakbym słyszał sekretarza POP po przeszkoleniu jak walczyć z KK. (Ta metoda już jest zgrana).

 

zaloguj się by móc komentować

klon @bozenan
8 maja 2019 16:22

>>>przedewszystkim musimy tworzyć silną wspólnotę i dbać o jakość wewnątrz Kościoła od najprostszych i najmniejszych rzeczy zaczynając.<<<
vs
>>>Jakbym słyszał sekretarza POP po przeszkoleniu jak walczyć z KK. (Ta metoda już jest zgrana).<<<


Kto zyskuje najbardziej na eskalacji "złych" emocji?

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @klon 8 maja 2019 16:22
8 maja 2019 16:38

Proszę nie manipulować wyciągając zdania z różnych wypowiedzi odnoszących sie dodatkowo do różnych komentarzy.

To jest właśnie komusza metoda.   

zaloguj się by móc komentować


szarakomorka @bozenan 8 maja 2019 11:52
8 maja 2019 16:54

"nie, oczywiście, nie dodaje im paliwa....tylko nie wiedziec czemu, coraz więcej takich akcji i prowokacji."

Czy Pani nie wie dlaczego? Czy potrzebne im do tego paliwo?

Będą działali tak dopóki nie spalą ostatniej katedry. Czy to takie trudne do zrozumienia?

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Draniu 8 maja 2019 16:04
8 maja 2019 17:51

"Bardzo dobrze  ze sprawa jest naglasniana, bez wzgledu na to ,kto na tym zbija kapital polityczny." 

Serio? 

Czyli tu się bardzo różnimy, bo mnie akurat nie jest obojętne, kto na tym korzysta.

zaloguj się by móc komentować

klon @szarakomorka 8 maja 2019 16:38
8 maja 2019 17:53

Epitet "komuszy"  potwierdza fakt, że dyskusje na SN zaczynają odbiegać od poziomu logiki  na poziom emocji.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @szarakomorka 8 maja 2019 16:54
8 maja 2019 17:53

odpowiem na tę niepotrzebną impertynencję cytatem:

"Proszę nie manipulować wyciągając zdania z różnych wypowiedzi odnoszących sie dodatkowo do różnych komentarzy.

To jest właśnie komusza metoda. "

zaloguj się by móc komentować

bozenan @klon 8 maja 2019 16:22
8 maja 2019 17:55

odpowiedź na to pytanie jest oczywista, niestety nie dla wszystkich. Niektórym - jak widać powyżej - jest obojętne, kto zyskuje. A niektórzy nie rozumieją. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Kuldahrus 8 maja 2019 16:13
8 maja 2019 18:00

"Zawsze znajda się tacy, którzy wezmą na siebie obowiązek obrony Boga, Jakby Najwyższa Istota czy podstawa wszelkiego bytu była czymś słabym i wymagającym wsparcia (...). Ludzie ci nie uświadamiają sobie, że Boga należy bronić w sobie, a nie na zewnątrz. Powinni skierować swój gniew na samych siebie. Bo zło zewnętrzne jest uwolnionym złem wewnętrznym. Głównym polem bitwy o Dobro nie jest otwarta, publiczna arena, ale niewielka polanka w każdym ludzkim sercu."

Yann Martel "Życie Pi"

 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @bozenan 8 maja 2019 17:53
8 maja 2019 19:18

Cytowalem Panią i tylko Panią.

To Pani przecież chce udowodnić , że  sprzeciw tylko dolewa oliwy do ognia a nie widzi /nie chce widzieć, że atak na Kościół Katolicki będzie i tak prowadzony bez tej oliwy.

To jest wojna kultur, a niektórym się zdaje, że wystarczy wewnętrznie sie "ubogacać".

Proszę się też nie "podpierać" Coryllusem,  bo metoda Coryllusa niczego w tej wojnie nie zmieni.

To nie ten poziom rozgrywki.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bozenan
8 maja 2019 19:20

A kto wedlug Pani obaw wiecej zyskuje,proszę o konkrety i proszę o odwagę.. 

zaloguj się by móc komentować

Matejek @bozenan
8 maja 2019 19:42

profanacja a prowokacja jakże to nazwać w świetle ... dzisiejszych ... komu woda na młyn? :D P)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Danae 8 maja 2019 12:47
8 maja 2019 19:43

moje pytanie było z rodzaju retorycznych.

No, ale może choćby Tora w tęczowej okładce?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @bozenan 8 maja 2019 18:00
8 maja 2019 19:48

kto to jest Yann Martel i dlaczego niby mamy podzielać opinię tej osoby?
Czyli jest Pani z tycvh, którzy uwazają,  że np. wyprawy krzyżowe były zbędne i niechby sobie Saraceni wyniszczyli do szczętu wszystkie miejsca kultu chrzescijańskiego w Egipcie, Lewancie i gdzie by się tylko dało.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @stanislaw-orda 8 maja 2019 19:48
8 maja 2019 20:25

naprawde nie musi pan podzielać opinii Martela(to taki pisarz). Zresztą to nie jego opinia, on tylko sparafrazował fragmenty Ewangelii (m.in ten, w którym faryzeusze są oburzeni tym, że uczniowie Jezusa w szabas zbierają nasiona, o myciu rąk etc) 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @szarakomorka 8 maja 2019 19:18
8 maja 2019 20:28

nie podpieram się coryllusem, po prostu podzielam jego poglądy na wiele spraw i coraz bardziej przekonuje się do jego dzieła 

nie wiem, o jakiej rozgrywce jest tu mowa, ja w nic nie gram. po prostu napisałam co myślę, nie oczekuję, że wszyscy to zrozumieją lub będzie im się podobało. Proszę się napić na nerwy szklanki wody, może pomoże 

zaloguj się by móc komentować

Kuro-San @bozenan 8 maja 2019 20:28
8 maja 2019 20:41

Witam.

Najpierw dla porządku https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwy_proste

Po pierwsze to uporządkujmy nazewnictwo, zgodnie z radą Konfucjusza.

Kolory sodomickiej flagi, to na pewno nie są barwy tęczy.

Po drugie a propos filmów i szerzej sztuki chrześcijańskiej i małej jej wartości.

To na CDA jest https://www.cda.pl/premium ponad 6000 filmów jak Pani myśli, jaki procent z nich nadaję się do oglądania?

Mam na myśli dorosłego człowieka, który nie chce by obrażano jego inteligencję.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @szarakomorka 8 maja 2019 19:18
8 maja 2019 22:05

Martel to ten z tych postepowych pisarzy ,co to podobno na codzień uprawia jogę.. Klub Inteligencji Katolickiej tez niby jest postepowy , z Wileowieyskimi .. Tia juz widzę jak zdobywaja poparcie.. W ogole sa swiatowi..Niestety Szanowna Autorka nie ma odwagi odpisać kim jest ten człek,ktory nazywa sie Martel.. 

zaloguj się by móc komentować

syringa @Draniu 8 maja 2019 16:04
8 maja 2019 22:12

Swietnie Wlasnie tak.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @bozenan 8 maja 2019 20:28
8 maja 2019 22:51

"nie wiem, o jakiej rozgrywce jest tu mowa" - bo jestem taka "mala".

Wrzuca Pani temat  - i czego się Pani spodziewała, że wszyscy bedą bili brawo - szkoda, że nie wszyscy to zrozumieją.

Sorry, woda wyszła  -  może same bąbelki? (staram się najdelikatniej jak potrafię, mimo, że  jestem - impertynent, nic nie rozumiejący, wymagający "pomocy" głupek)

 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @Draniu 8 maja 2019 22:05
8 maja 2019 23:01

Przywołanie przez autorke do dyskusji Yanna Martela zamyka dla mnie temat.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Marcin-K 8 maja 2019 10:53
9 maja 2019 02:26

"Ty naprawdę jesteś albo troll albo stuknięty..."

A moze jedno i drugie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @syringa 8 maja 2019 11:31
9 maja 2019 02:38

"Jakos nie ma bluznierstw w stosunku do Islamu ani do judaizmu

Oduczyli ich"

Oduczyli w prosty i skuteczny sposob. Jak ktos by tam u muzulmanow taka akcje wykonal to wkrotce potem znalezliby go z odcieta glowa gdzies na smietniku albo z nozem w plecach.

Oni po prostu maja zakodowane ze pewnych granic sie nie przekracza. A jesli sie znajdzie ktos kto je przekroczy to jest mu bardzo przykro.

Dlaczego Madonna na koncercie wysmiewa sie i szydzi z Biblii? Albo Nergal drze Pismo Swiete na oczach rozochoconej widowni? Bo wiedza ze moga to robic bezkarnie. Jeszcze w gazetach i mediach ich sie wymienia, ze tacy kontrowersyjni. Tworczy ferment wprowadzaja.

Niech wprowadzaja ten ferment oddajac mocz na Koran na przyklad. Nie zrobia tego bo im zycie mile.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Kuro-San 8 maja 2019 20:41
9 maja 2019 02:50

"Kolory sodomickiej flagi, to na pewno nie są barwy tęczy."

Jak to zwal tak zwal. Potocznie sie przyjelo, ze teczowa flaga to symbol ruchu homoseksualistow i biseksualistow i wszystkich pozostalych dewiantow seksualnych.

Rownie dobrze mozna by powiedziec: "swastyka to na pewno nie symbol nazizmu, przeciez to tylko taki optymistyczny symbol wystepujacy w hinduizmie czy innym Babilonie."

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Danae 8 maja 2019 12:47
9 maja 2019 02:55

"Charlie Hebdo masę takich "wierunków" plugawych wypuścił. Ale nie skończyło się to redaktorów i rysowników tego pisma dobrze."

I juz nie wypuszczaja. Skutecznie ich do pionu przywrocili.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować