-

bozenan : Dobrym słowem i pistoletem załatwisz dużo więcej niż samym dobrym słowem

Czy jesteś fanatycznym katolikiem?

Mam nadzieję, że określenie "fanatyczny" w tym kontekście przestanie być dla Was pejoratywne. 

Film wrzucam, bo bardzo lubię Michaela Vorisa, lubię jego amerykański styl mówcy, jego odwagę i bezpośredniość. W Stanach stworzył swoje małe imperium medialne i choć był w Polsce całkiem niedawno, to jest raczej mało znany szerszej publiczności nad Wisłą. A szkoda, przydałoby się więcej takich Vorisów.

We Wrocławiu zakończył się niedawno, w ostatnią niedzielę festiwal odnowienie, organizowany przez jakieś porozumienie pastorów. We Wrocławiu w ogóle bardzo dobrze trzyma się protestantyzm, od lat też np. świadkowie Jehowy organizują swoje wielkie (i kosztowne) eventy właśnie w tym mieście.

W niedzielę, podczas finału festiwalu wystąpił Nick Vujicic, mówca motywacyjny, autor książek i ewangelizator. I choć lubię słuchać Vijicica, porusza mnie jego świadectwo życia, to jednak mam poczucie, że trzeba się modlić o jego nawrócenie na katolicyzm i trzeba się modlić o bycie fanatycznym katolikiem. Szkoda, że jak Voris był we Wrocławiu, to na spotkanie z nim przyszło jakieś 40 osób, a na spotkanie z Nickiem Vujciciem ok. 40 tysięcy.



tagi:

bozenan
4 czerwca 2019 20:49
58     2866    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Marcin-K @bozenan
4 czerwca 2019 20:56

Kojarzę go z filmu Luter Grzegorza Brauna. Wypadł tam bardzo dobrze. Aż dziwne słuchać kogoś z natywnym akcentem amerykańskim mówiącym tak o Katolicyzmie. Ale tacy ludzie, mający charyzmę i polot, mówiący o tych sprawach z drugiego końca świata jest bardzo krzepiącym doświadczeniem i przypomina nam, że - bo mam wrażenie że wielu tak zwanym prawicowcom się tak wydaje - Katolicyzm to nie jest tylko wewnętrzna sprawa Polski i naszej oblężonej twierdzy. Mnie to dopadło bardzo mocno, gdy w moim mieście mieszkała cała masa młodzieży z Gwatemali przy okazji Światowych Dni Młodzieży.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Marcin-K 4 czerwca 2019 20:56
4 czerwca 2019 21:00

W internecie jest sporo przetłumaczonych Vortexów - polecam. Warto słuchać tego, co mówią katolicy zza oceanu. Mają inne spojrzenie na dzisiejszy świat, są raczej pesymistyczni co do przyszłosci świata. Polecam też  "Opcję Benedykta" Rda Drehera. 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @rotmeister 4 czerwca 2019 21:02
4 czerwca 2019 21:09

Niestety zauważyłe  że nawet wśród tak zwanych letnich czy nawet głęboko uśpionych Katolików wiedza na temat tego czym jest protestantyzm jest niemal zerowa. Oni nawet nie wiedzą że nie ma czegoś takiego jak religia protestancka, że to cały majdan najróżniejszych, ok, może przesadzę, sekt. Kiedyś jedna moja znajoma z pracy, która generalnie ochrzciła dzieci i nawet posłała je na Komunię, ale zawsze pierwsza do krytykowania Kościoła (np. "Kościół za mało pomaga" i tego typu nonsensy) tak się zapędziła w dziamganiu, że dopiero przyhamowała, gdy uświadomiłem jej że jednak Amerykanie to jednak w większości nie Katolicy. I chyba też coś takiego właśnie powiedziała: a co to za różnica.

zaloguj się by móc komentować


gorylisko @bozenan
4 czerwca 2019 21:35

tiaaaa ja jestem fanatycznym katolem bez dwóch zdań, dzień bez podpalenia stosu pod jakims heretykiem to dzień stracony ;-)... poza tym podstępny ze mnie małpiszon,  bo nie raz opowiadałem jak to w Toledo Inkwizycja dokonała egezekucji na 400 ludziach w 1516 bodajże... oczywiście musiałem wysluchiwać iluś tyrad, kazań o "ludobójstwie" po czym informowałem towarzycho, że owszem egzekucja się odbyła... bo w/w 400 osób miało do odśpiewania 4 psalmy, słownie cztery psalmy, więc skoro tak się sprawy miały to, TAK jestem katolskim fanatykiem...dodatkowo, zaraz idę na spacer coby spokojnie odmówić różaniec...

Z Panem Bogiem wszystkim panu Paris też... po katolsku zresztą...

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @bozenan
4 czerwca 2019 21:47

Nie.

Jestem ŚWIADOMYM katolikiem. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Foto-Mag @bozenan 4 czerwca 2019 21:00
4 czerwca 2019 21:52

"Polecam też  "Opcję Benedykta" Rda Drehera. "

Do nabycia w "Foto-Mag" ;)

zaloguj się by móc komentować


jestnadzieja @Marcin-K 4 czerwca 2019 20:56
4 czerwca 2019 22:01

Dzieki za pana Vorisa:)

Ostatnio duze wrazenie zrobila na mnie pani Abby Johnson- byla szefowa Planned Parenthood (po dziewieciu latach w biznesie aborcyjnym, przezyla wstrzas, odeszla, a trzy lata pozniej wraz z mezem przeszla na katolicyzm i udalo jej sie przekonac wiele osob do odejscia stamtad) O tej pani ostatnio jest glosno, jest bohaterka filmu fabularnego "Unplanned" i znana dzialaczka pro-life. Jest swietna. Niedawno miala mocne wystapienie przed senatem, o ile sie nie myle, Texasu, po ktorym przeglosowano prawo antyaborcyjne.

Jest sporo filmow na YT z jej wystapieniami (amerykanie sa chyba ksztalceni od najmlodszego w szkolach do publicznych wystapien, sa w tym naprawde dobrzy), ale w jednym z nich (programie katolickim Journey Home)  opowiada jak to sie stalo ze zostala katoliczka. Ciekawostka dla mnie bylo to, ze zanim  sie nawrocila uwazala sie za osobe raczej wierzaca, wraz z mezem nalezeli do baptystow; jak mowi - pastor z ich kosciola wysylal do jej kliniki dziewczyny. U baptystow jest mentalnosc antykoncepcyjna i proaborcyjna.

Ona nie bawi sie w polityczna poprawnosc, mowi prosto z mostu: falszywe chrzescijanstwo, herezje - o protestantach. Nie ma to tamto. 

W wolnej chwili polecam.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1427&v=ItYF1jJ4tLg

 

 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Marcin-K 4 czerwca 2019 21:09
4 czerwca 2019 22:08

Amerykanscy "chrzescijanie" nawroceni na katolicyzm maja zwykle duzo wieksza ostrosc spojrzenia i jasnosc przekazu, niz czasami my - urodzeni katolicy.

Niedawno trafilam na filmik (o pielgrzymce do Chartres)  zachwyconego tradycyjnym katolicyzmem Amerykanina:

https://www.youtube.com/watch?v=k4M3oNgVa7E&t=243s

 

zaloguj się by móc komentować


Slepowron @boson 4 czerwca 2019 21:57
4 czerwca 2019 23:38

   Schizmatyk tak, ale nie zauwazylem aby byl wielbicielem judaizmu.   Gdzie to mozna zobaczyc?

Nie jest wrogo nastawiony do KK,  jakkolwiek jak na czlowieka o takim poziomie swiadomosci, jego meandry wyznaniowe sa trudne do zrozumienia.  Mozna w tym dostrzec element rowniez autopromocji.

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @boson 4 czerwca 2019 21:16
4 czerwca 2019 23:51

Voris szedl w zaparte w swoistym ultramontanizmie.    Dopiero niedawno, gdy heretyckich wypowiedzi Franciszka, jego bliskich powiazan z ludzmi realizujacymi antykatolickie programy, jego jawnego prohomoseksualizmu i lekcewazenia doktryny, nie dalo sie dluzej pomijac,  Voris, zagrozony rozpadem swojej apologii, musial skapitulowac.

    We wczesniejszym zyciu byl rowniez homoseksualista,  byc moze ma to jakis wplyw na jego model dzialania ale pewny nie jestem.   Mozna sie od niego czasem o ciekawych sprawach dowiedziec. lecz zalecam dystanst.  Jest wiele powazniejszych zrodel.  Tak z brzegu -  De Mattei,  S. Magister.

Voris jest raczej postacia medialna, budujacym swoja nisze wsrod zgorszonych modernizmem katolikow.

zaloguj się by móc komentować

darkside @bozenan
5 czerwca 2019 06:53

Aby odpowiedzieć na pytanie z tytułu notki, potrzebna byłaby jakaś definicja, czy też "wzorzec fanatycznego katolika". 

Bez "dotknięcia" Pisma Świętego trudno będzie znaleźć odniesienie, co najlepiej widać po pogubionych czytelnikach, nie wychodzących daleko poza Syllabusa, czy Pascendi itp. "pisanki". 

Może taką podpowiedź Jezus zostawił nam w tym przykładzie:

Mk 10, 19-23 "Znasz przykazania: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę». On Mu rzekł: «Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości». Wtedy Jezus spojrzał z miłością na niego i rzekł mu: «Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!». Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.

Wówczas Jezus spojrzał wokoło i rzekł do swoich uczniów: «Jak trudno jest bogatym wejść do królestwa Bożego».

Taki "prosty" test zaufania, bo "nie można służyć dwom panom...". 

Nie wiem, czy polecany przez Panią M. Voris odpowiedział(-by) pozytywnie. Dopiero ta wiedza pozwala rozróżnić wymownego teoretyka, od tego który wie o czym świadczy. Na słuchanie teoretyków szkoda czasu. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @darkside 5 czerwca 2019 06:53
5 czerwca 2019 07:16

Świecki nauczający to zawsze jest dzwonek alarmowy. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @darkside 5 czerwca 2019 06:53
5 czerwca 2019 07:41

a Pan jakby odpowiedział?

wspomniany również przeze mnie Nick Vujicic głosi znaną prawdę: chcesz zmieniać świat, zacznij od siebie

zaloguj się by móc komentować

darkside @bozenan 5 czerwca 2019 07:41
5 czerwca 2019 08:31

To jest pierwsze skrutinium na Drodze Neokatechumenalnej. Jak nie masz całej ufności w Bogu = nie doświadczyłeś osobiście Jego obecności na codzień w twoim życiu ("... sprzedaj wszystko co masz i choć za mną... "), to wiara chrześcijańska jest dla ciebie... no właśnie, czy jest bez osobistego spotkania Boga?

Dlatego to jest początek neokatechumenatu. Bez tego nie ma o czym dalej mówić, bo w konfrontacji z pokusą szatana, zawsze wyjdzie, że: "wierzysz, ale... z czegoś trzeba żyć". 

zaloguj się by móc komentować

Vesuvio @darkside 5 czerwca 2019 08:31
5 czerwca 2019 10:07

Tu zdaje się ktoś nie do końca się orientuje. Wymiana opinii toczy się na temat katolicyzmu, a nie neokatechumenatu czy innych dziwacznych ruchów odchodzących od doktryny.

Ja rozumiem, że Pan chce tutaj zadziałać marketingowo i zareklamować swoje, ale proszę pamiętać i być pewnym, że Święta Matka Kościół zawsze na Pana czeka. Zbawiciel żegnając się z apostołami zaapelował "abyście byli jedno".

Proszę zatem lepiej nie eksperymentować i chodzić na niedzielne Msze Święte tudzież przyjmować sakramenty w sposób godny i uświęcony wielowiekową tradycją.

zaloguj się by móc komentować

darkside @Vesuvio 5 czerwca 2019 10:07
5 czerwca 2019 10:35

Zapewne wrodzona inteligencja nie pozwoliła tobie dostrzec, że o katolicyźmie  i to jeszcze "fanatycznym", ktoś próbuje rozmawiać podając za przyklad opowieści heretyków, ale dziwnie, nie jest to dla mnie zaskoczeniem. 

@"wielowiekowej tradycji" to proszę zapoznać się z Art. 22 "Historii Kościoła" ks. dr. Józefa Umińskiego i spróbować potem napisać coś o "mszy wszechczasów", jej historii i genezie symboli. 

To nie był z mojej strony "marketing i reklama", ale prosta odpowiedź na pytanie o moje doświadczenie. W jakiś sposób uraziło ciebie moje doświadczenie obecności Boga w moim życiu? Podziel się jakie masz swoje. Nie bój się, nie będę krytykował. 

Kiedy zaczyna się liturgicznie nowy dzień w Kościele Katolickim, to nie chcę tłumaczyć, bo czuję, że ciężko jest tobie przyswajać zbyt wiele informacji. 

zaloguj się by móc komentować

darkside @Vesuvio 5 czerwca 2019 10:07
5 czerwca 2019 10:57

Jeszcze mam pytanie "poza konkursem": "Święta Matka Kościół zawsze na Pana czeka" i prawowitym następcą św. Piotra jest w nim dla mnie i ciebie Papież Franciszek - zgadza się? 

Ps. mój nick jest moją... "reklamą" - sam chyba już poznałeś ;) 

zaloguj się by móc komentować

malwina @bozenan
5 czerwca 2019 13:42

a wiec rowno 40 lat po tym jak setki tyciecy Polakow przybylo na plac zwyciestwa dla Jana Pawla II, dziesiatki tysiecy sluchaly protestanta. nie ma przypadkow, sa tylko znaki.

zaloguj się by móc komentować


bozenan @malwina 5 czerwca 2019 13:42
5 czerwca 2019 22:54

spotkanie z Vuijciciem było we Wrocławiu, nie w Warszawie, nie widzę ani związku, ani znaku

zaloguj się by móc komentować


bozenan @darkside 5 czerwca 2019 08:31
5 czerwca 2019 22:55

nic nie rozumiem, poco ta gadka?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @bozenan 5 czerwca 2019 22:55
5 czerwca 2019 23:08

Cóż ja poradzę? Chciałem tylko pokazać Ultrasa, który Vorrisa demaskuje, swoją drogą chłopak ma słuszność i tak bez końca; takie tam przekomarzania ze sceny alt right w hameryce, ale Ultras jest za Polską isnt he?

zaloguj się by móc komentować

darkside @bozenan 5 czerwca 2019 22:55
5 czerwca 2019 23:15

To bier sie za coś co jarzysz. To kumasz?

zaloguj się by móc komentować

bozenan @darkside 5 czerwca 2019 23:15
5 czerwca 2019 23:55

myślę, że masz jakiś problem 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @porfirogeneta 5 czerwca 2019 23:08
5 czerwca 2019 23:57

zaraz ktoś zdemaskuje ultrasa i co dalej? 

ogólnie to nie wrzuciłam tu filmiku z Vorisem, żeby gadać o Vorisie, tylko o tym, o czym Voris gada na filmiku. Szkoda, że mało kto chciał to zauważyć

zaloguj się by móc komentować

darkside @bozenan 5 czerwca 2019 23:55
6 czerwca 2019 05:17

Piszesz, że "myślisz" - cieszę się, że mam w tym jakiś udział. Bo z tą heretycką wstawką nie za mocno to wyglądało. 

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @bozenan 5 czerwca 2019 23:57
6 czerwca 2019 07:20

Voris do mnie nie trafia, w ogóle. I myślę, że do nikogo, kto kiedykolwiek pracował w korpo i uodpornił się na ten rodzaj motywacyjnej gadki. Ale nie tak znowu dużo osób pracowało w korpo. 

Co do meritum, to pomijając już mój ogólny "red flag" gdy świecki naucza (to zresztą protestancka tradycja, nie nasza) on się w tym filmiku zwyczajnie myli. Na fanatyzm lewacki my nie odpowiadamy fanatyzmem, tylko rozumem. To oni pieprzą głupoty, nie my i należy do tego podejść spokojnie. Z głupim się nie dyskutuje, tylko konfrontuje go z faktami. Ani św.Teresa, ani pozostali wymienieni nie byli fanatykami. Ok, św.Teresa najpewniej była chora psychicznie, ale nie to czyniło ją świętą. 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Grzeralts 6 czerwca 2019 07:20
6 czerwca 2019 08:00

Pan odnosi sie do slowa "fanatyk" w jego wgranym negatywnym znaczeniu.

Voris probuje zmienic znaczenie tego slowa. Fanatyk tutaj oznacza czlowieka z mocna wiara. On postuluje po prostu jasne nauczanie Kosciola, bo w ogolnym zamieszaniu i pogubieniu glos Kosciola jest malo slyszalny (on mowi z pewnoscia o sytuacji w Ameryce). Tak to odbieram.

Jesli chodzi o styl: juz to gdzies wyzej pisalam. Amerykanie chyba od najmlodszego sa szkoleni do publicznych wystapien, dobrze im to idzie, Mimo ze dla Polakow moze nie do konca strawne, moglismy sie w tym podszkolic. Nie chodzi o gadke korporacyjna, tylko umiejetnosc klarownego przekazu.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @jestnadzieja 6 czerwca 2019 08:00
6 czerwca 2019 08:10

To nie jest klarowny przekaz. To jest pseudopsychologizowanie rzeczy prostych. Rozumiem, co on chciał zrobić ze słowem "fanatyk" (zresztą ono ma po angielsku trochę inny koloryt), ale to kompletnie niepotrzebne. My mamy w Piśmie jasno powiedziane, że nie można być letnim i o to właśnie chodzi. 

Co do języka, to właśnie jest korpogadka - używanie mechanizmów rodem z psychoterapii do przekazywania pożądanych przez mówcę treści. W odniesieniu do wiary jest to błąd podwójny, bo raz że to nie jest mowa "tak, tak, nie, nie", a taka powinna być nasza. Dwa, że mieszanie psychologii z duchowością jest zwyczajnie groźne. To są dwie odrębne sfery człowieka, które, oczywiście wpływają na siebie wzajemnie, ale nie wolno ich mylić. Zwłaszcza w chrześcijaństwie, którego duchowość jest prosta i naturalna (tzn. zgodna zarówno z prawami natury, jak i odpowiadająca naturalnej duchowości człowieka). Stąd świętym może zostać zarówno człowiek chory psychicznie, jak i upośledzony umysłowo. Paradoksalnie najtrudniej jest zdrowemu i nadmiernie inteligentnemu. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Grzeralts 6 czerwca 2019 07:20
6 czerwca 2019 08:13

Nie warto się tak przewrażliwiać na świeckich - w końcu w większości szkół prowadzą lekcje religii. Voris nie ma gadki korporacyjnej, jeśli miałambym porównywać, to bliżej do tego jest zdecydowanie Vujiciciowi, który zresztą sam nazywa się mówcą motywacyjnym. 

Tu jest jasny i zwięzły przekaz, bez jakiegoś koloryzowania i okrzyków "jesteśmy super, uwierz w siebie". 

Ciekawe też jest podejście do słowa "fanatyzm". Tak jak z "nacjonalizmem" - w języku polskim i naszym lokalnym kręgu kulturowym nacjonalizm kojarzy się raczej pejoratywnie, u anglosasów odwrotnie - jest to określenie bardzo pozytywne. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bozenan 6 czerwca 2019 08:13
6 czerwca 2019 08:37

Absolutnie, zarówno "nacjonalizm", jak i "fanatyzm" mają inny odcień znaczeniowy tam i tu.

Nie zgodzę się, że to nie jest korpogadka. Po prostu to jest dobra korpogadka. Coś jak Peterson. Tyle, że Peterson naprawdę jest psychologiem i psychoterapeutą. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bozenan 6 czerwca 2019 08:13
6 czerwca 2019 08:40

P.S. świecki, który naucza jest z definicji podejrzany - albo po macoszemu traktuje sakrament małżeństwa, skoro swój czas wolny od pracy zawodowej poświęca obcym ludziom zamiast rodzinie, albo minął się z powołaniem zakonnym lub do stanu duchownego. 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Grzeralts 6 czerwca 2019 08:40
6 czerwca 2019 13:57

ale zdajesz sobie sprawę, że to tylko Twoja prywatna opinia? 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bozenan 6 czerwca 2019 13:57
6 czerwca 2019 14:16

Czegokolwiek bym tu nie pisał jest to zawsze moja prywatna opinia.

Niemniej jednak, dopóki mamy dość księży (a mamy) nie wydaje mi się, żeby istniała realna potrzeba, aby świeccy nauczali (co nie znaczy, że mają się nie udzielać w Kościele).

 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Grzeralts 6 czerwca 2019 14:16
6 czerwca 2019 14:29

Ale czemu Pan uwaza, ze to jest "nauczanie"?

Pan Voris rowniez wyraza swoje opinie i przekonania.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @jestnadzieja 6 czerwca 2019 14:29
6 czerwca 2019 15:20

Dlatego samego, dlaczego uważam, że Zięba naucza, chociaż on pewnie twierdzi, że tylko wyraża swoje opinie i przekonania. Jeśli ktoś wykłada ex cathedra, a choćby tylko stwarza taki pozór, to naucza. Żeby było to tylko dawanie świadectwa powinno być właśnie nim, a najlepiej, gdy jest zaanonsowane i bezpośrednio autoryzowane przez osobę duchowną. Nb. w tym Vortexie na początku jest reklama wywiadu z bp. Gracidą, więc nawet jest pozór takiego działania. Tak Kościół kreuje sobie kolejnego Hołownię, albo wręcz Künga, bo Voris jest przecież teologiem... W każdym razie warto uważać. Jest naprawdę mnóstwo duchownych gadających mądrze i warsztatowo sprawnie. To nie znaczy, że każdy świecki jest wysłannikiem piekielnym, ale po prostu trzeba stosować osąd krytyczny. Czasem ktoś akurat do danej osoby trafia lepiej niż inni, choćby i duchowni, warto jednak przynajmniej przefiltrować przekaz przez oficjalne nauczanie. 

W każdym razie w kwestiach teologicznych, dogmatycznych czy nawet zwykłym poradnictwie życiowym opartym o duchowość, a zwłaszcza Ewangelię należy zachować daleko idącą ostrożność. Chyba, że jest to nasz zawód i odpowiadamy przed przełożonymi za swoje działania (dlatego nie krytykuję np.Szustaka, on ma swój nadzór). Dotyczy to również medycyny, farmacji i podobnych, a nawet porad jak budować dom, czy naprawiać samochody, choć wtedy skala możliwych szkód jest mniejsza. 

No i jest jeszcze coś niewymiernego: 60-latek z ufarbowaną na blond i zaczesaną do przodu grzywką jakoś nie przemawia do mnie w charakterze fanatycznego katolika...zwłaszcza, gdy chodzi o człowieka, który porzucił seminarium, ale pozostał w celibacie. Mnóstwo tu jest "red flags", więc jak to mawiają Niemcy: mit Vorsicht genießen.

 

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Grzeralts 6 czerwca 2019 15:20
6 czerwca 2019 18:22

ja się zastanawiam, skąd wniosek, że nie mam lub nie stosuję "osądu krytycznego"? 

To, że do ciebie nie przemawia czyjaś grzywka, o niczym nie świadczy, ewentualnie tylko o Tobie i Twoich lękach

zaloguj się by móc komentować

Vesuvio @bozenan 6 czerwca 2019 18:22
6 czerwca 2019 21:25

On tę grzywkę zmałpował z Coryllusa. Gabriel w swoim stylu wyszydził Vorisa po filmie G. Brauna, no a wejść w dysputę z samym gospodarzem to duża niestosowność.

Ciekawa rzecz: jednocześnie grzywka a la Trump rzecz jasna tutaj w niczym nie przeszkadza.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Vesuvio 6 czerwca 2019 21:25
6 czerwca 2019 22:39

ja wiem, że wygląd człowieka jest zawsze wielemówiący, ale bez przesady z tą akurat grzywką

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @bozenan 6 czerwca 2019 22:39
6 czerwca 2019 22:50

Rzeklabym: calkiem w porzadku:) à la Robert Redford

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @Grzeralts 5 czerwca 2019 07:16
6 czerwca 2019 23:11

W czasach kiedy hierarchia Kosciola zostaje opanowywana przez herezje i szerzy sie ukryta i jawna apostazja, owce nie moga zawsze liczyc na nauczanie Kosciola hierarchicznego.  Reforma liturgii Bungniniego, ekumenizm, otwarcie Kosciol protestantyzowaly i protestantyzuja.  Voris i inni sa tylko tego konsekwencja.  Jak pisalem wczesniej, Voris to zaden autorytet.  Poniewaz nie mozemy zakladac, ze pasterze zawsze przechowuja swiety depozyt wiary musimy czynic wielki wysilek aby trwac przy nim szukajac samodzielnie wsparcia.  To niezwykle trudne a nawet moze byc niebezpieczne, lecz nie mamy obecnie trwalego punktu oparcia w hierarchii.  Musimy szukac pomocy zarowno wsrod duchownych jak i swieckich.  

Nie dosc powtarzac ze skala obecnego kryzysu jest glebsza niz w czasach inwazji arianizmu.  Wtedy tez oprocz Atanazego i 2-3 biskupow nie bylo nikogo w hierarchii, lacznie z papiezem kto bronil depozytu wiary.    Odwolanie sie do nauczania wielkich papiezy jak Leon XIII czy sw. PiusX nie jest zadnym odejsciem od Ewangelii.  Wprost przeciwnie.  To raczej uwaga kolegi zalatuje sola scriptura, co mozna by przypisac wplywom protestantyzacji.  

Wlasnie Franciszek zmienil slowa Ojcze Nasz w Mszale.  Oto gdzie jestesmy.  Sw. Atanazy modl sie za nami.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Vesuvio 6 czerwca 2019 21:25
7 czerwca 2019 11:13

No patrz, a ja nie znam tej wypowiedzi Gabriela. Może my jakąś telepatię mamy?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @bozenan 6 czerwca 2019 18:22
7 czerwca 2019 11:15

"bardzo lubię Michaela Vorisa, lubię jego amerykański styl mówcy, jego odwagę i bezpośredniość", "przydałoby nam się więcej takich Vorisów" jakoś mi na szczególnie krytyczny osąd nie wygląda.

Grzywka zawsze świadczy o deficytach, tak samo u nastolatka, jak i dziadka. Ale u dziadka świadczy o nienaturalnych dla wieku deficytach. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Slepowron 6 czerwca 2019 23:11
7 czerwca 2019 11:17

Nie. Nie możemy szukać pomocy u świeckich, bo to prosta droga do herezji. Jeśli Kościół hierarchiczny błądzi, to nie jest nasza, świeckich wina, i nie naszą rolę jest te błędy naprawiać, my co innego zadane.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 6 czerwca 2019 07:20
8 czerwca 2019 10:23

" Ok, św.Teresa najpewniej była chora psychicznie..."

Przegina Pan.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 8 czerwca 2019 10:23
8 czerwca 2019 10:29

Nie ja to wymyśliłem. Za to sw.Tomasz był otyły, miał cukrzycę i nadciśnienie. Co to ma do świętości, duchowości czy wartości dzieł?

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Kuldahrus 8 czerwca 2019 10:23
8 czerwca 2019 10:39

Tez tak zareagowalam. Potem zastanowilam sie o ktora sw Terese chodzi. W filmiku Vorisa mowa jest o sw.Teresie z Kalkuty. Wiemy dzisiaj, ze zmagala sie z depresja. Chyba te chorobe mial Grzeralts na mysli...?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 8 czerwca 2019 10:29
8 czerwca 2019 10:39

Nie ma nic, ale nie powinno się powtarzać takich rzeczy, które są wymyślane "niewiadomo gdzie"(bo przecież niepotwierdzone), tak sądzę. Chodzi mi o św. Terese.

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @boson 8 czerwca 2019 10:35
8 czerwca 2019 10:44

Zaraz zaczniemy dyskutować o psychiatrii, nie mając po temu kompetencji. Inne hipotezy są tak samo wiarygodne jak ta padaczka. To nie ma znaczenia. Może i byla chora, ale jest swiętą i doktorem Kościoła. Tak samo nie miałaby znaczenia grzywka Vortisa, gdyby nie wątpliwości, co do samego przekazu i jego zgodności z nauczaniem.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @jestnadzieja 8 czerwca 2019 10:39
8 czerwca 2019 10:49

Sw.Teresa z Kalkuty zapewne depresja, podobnie sw.Teresa z Avila, być może też cos innego. Mała Tereska też. Wielu świętych miało depresję, albo wręcz dwubiegunówkę wg.dzisiejszych kryteriów. To nie ma znaczenia, bo psychika to nie duchowość, tak samo jak intelekt to nie duchowość. Te sfery na siebie wpływają, ale nie są tożsame, choć powszechnie mylone.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 8 czerwca 2019 10:39
8 czerwca 2019 11:12

Skoro są tytani intelektu z chorobami, czy zaburzeniami psychicznymi, to są i tytani duchowości. Tam kontekst był taki,że nie psychologia czy wręcz psychotechnika rozstrzyga o wartości przekazu. Wręcz przeciwnie, przekaz niskiej wartości często jest psychologicznie bez zarzutu. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 8 czerwca 2019 11:12
8 czerwca 2019 12:05

Rozumiem teraz, miał Pan dobre intencje. Tylko wydało mi się to całkiem niepotrzebne, taka wrzutka mimochodem w komentarzu bez kontekstu.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować